Huvud, axlar, knä & tå, knä och tå... Eller?

För nån vecka sen dök en fundering upp i huvudet på mig. Sånna här funderingar dyker ganska ofta upp i mitt huvud, men jag yttrar dem kanske inte alltid. I alla fall så löd det typ så här.

Asså, Huvud, Axlar, knä och tå, borde det egentligen inte heta Huvud, axlar, knän och tår? Jag menar varför är bara axlar  i plural? Man har ju faktikst två knän också, och hela tio tår!
Den här funderingen yttrade jag för min syster, till en början såg hon helt ställd ut och undrade vad fan som pågick i mitt huvud och om jag inte tänkte  på väsentliga grejer såsom hon tänker. Men sen tog hon faktiskt till sig funderingen och hon har liskom tagit upp det med mig flera gånger och frågat och undersökt bland flera vänner men dem har inte haft någon lösning. Så nu vänder jag mig till er. Hur hänger det ihop? 

Idag blev det så att vi råkade ta upp det igen i mammas närvo, och självklart så spårar de ur med en gång.
"Ja men om man bara har ett ben då?"
"Eller om man  har amputerat benen"
"Jo men då blir det stump stump på slutet"
"Och om man amputerat bara ena benen så blir det: Huvud, axlar, stump-knä, stump-tår"

Ja. och sen fortsatte vi en bit på det. Men vad jag undrar är fortfarande: Varför säger man bara knä och tåP man har ju lika mkt två knän som två axlar.  Någon som har svaret?


Kommentarer
söt som socker, THATS MEEE säger:

det här är nog som meningen med livet, det finns inget riktigt svar..

2009-03-09 @ 19:17:24
URL: http://jessicaapelryd.blogg.se/
Marlene säger:

Det här är en sak som man inte ska veta varför på.. en sak som bara är så.. så typiskt dig XDXD du är för söt!

2009-03-09 @ 22:24:46
URL: http://kakmalls.blogg.se/
Linlin säger:

Jag tycker att det låter bra. I sånger får man anpassa sig lite också, det måste inte alltid vara grammatiskt korrekt. Knä och tå(Y).

2009-03-09 @ 22:25:27
URL: http://malinronnerhag.blogg.se/
becca säger:

Det passar inte med knän och tår i melodin!!

2009-03-11 @ 22:21:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Glöm inte bort mig!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0